برند

چرا برند شدن مهم است

چرا برند شدن مهم وضروریست؟

تا حالا شده که شما به عنوان صاحب کسب و کار، از خودتون بپرسید چرا در ایران همه چیز یک کسب و کار به سیاست کشور مربوطه؟ آینده کشور به کدام سمت می رود که من نیز بتوانم کسب و کار خود را، راحت مدیریت کنم؟حتما میپرسید مگر امکان دارد که یک کسب و کار بتواند فارغ از سیاستهای کشور مطبوع خود، برنامه ریزی داشته باشد!! جواب یک کلمه است، بله می توانند.

و یا اینکه چرا شرکتهای معتبر در دنیا فارغ از بحث های سیاسی که کشورشون درگیر کرده، ولی به روند مثبت سهم از بازار و افزایش سوددهی خود ادامه میدهند، به خاطر این است که سنگ بنای آنها بر اساس برند شدن استوار است. به عنوان مثال از اواخر سال 2018 تا اوایل سال 2020 در کشور فرانسه تظاهرات و زد و خوردهای بین مردم و نیروی پلیس در گرفت و حتی در شب کریسمس سال 2020 سیستم حمل و نقل ریلی شهرهای فرانسه اعتصاب کرد و هیچ مسافری نتوانست از مبدا به مقصد خودش برسد . ولی نکته مهم این است که هیچ گاه از ارزش شرکتهای برند و مطرح در سطح بین الملل فرانسه مانند شنل، لویی ویتان، هرمست ، لاکست در صنعت پوشاک و پژو در صنعت خودرو… کم نشد.

چرا؟ چون برند هستند و در سطح جهان فعالیت می کنند و جالب است بدانیم که خیلی از این شرکت ها بیش از یک قرن پیش شروع به فعالیت کردند و بسیار پرقدرت ظاهر شده اند، ولی در کشور ما به دلیل اینکه شرکت مطرحی در سطح دنیا نداریم و قواعد برندینگ را پیاده سازی نکرده ایم، متاسفانه میبینم با کوچکترین تنش سیاسی یا اقتصادی، فروش محصولات شرکتها و یا ارزش سهام شرکتهایی که در بورس هستند، به شدت متزلزل می شود و این می تواند ارزش یک محصول برند را از غیر برند، مطرح کند.

 

 

2- برندها باعث رشد آوازه کشورها می شوند

بسیاری از کشورها که بیشترشان به خاطر دارا بودن ذخایر طبیعی ، استراتژی برند سازی را در دستور کار خود نداشته بودند مانند ایران، مالزی یا تایوان ولی کشوری مانند کره و ژاپن از ابتدا استراتژی بر مبنای برند سازی داشتند.

با توجه به اینکه در دهه 90 میلادی کشورهای ایران، تایوان و کره جنوبی، همزمان مسیر توسعه را شروع کردند. ولی در سطح بین الملل کسی شرکت های ایرانی یا تایوانی را نمی شناسد ولی همه مردم دنیا کشور کره را با شرکتهایی مثل سامسونگ، هیوندا، کیا موتورز،ال جی و.. می شناسند.

ویا کشور چین که ابتدا به عنوان یک کشور تولید کننده در سطح دنیا معروف بود ولی بعد از سال 2010، به واسطه سرمایه گذاری زیادی که روی برندینگ کردن شرکتهای داخلی اش گذاشته و باعث معروفیت آنها شده، توانست خود را به عنوان یک کشور ابرقدرت به دنیا معرفی کند مانند شرکت هوایی و شیائومی.بنابراین متوجه میشویم که برند ها هستند که باعث رشد کشورها میشوند و هر کشور یا شرکتی که بخواهد سربلند باشد، باید برند شود.

 

3- لذت خرید و سود بیشتر برای برندها:

بازاریابی یک جنگ متمدنانه است . در این جنگ، بر سر سهم از بازار و سهم از سود می جنگند و نیروی های آنها برندها هستند. درواقع برند با غیر برند ها می جنگند. مثل خرید یک گوشی همراه با برند اپل و سامسونگ و رقابت آنها با غیر برندها مثل آلکاتل و… که خریدار، از محصولی خرید میکند که برند برتر باشد و این یعنی سود بیشتر به محصول برند. در این جنگ ، حتی حروفی که برای استفاده برای نام استفاده می شود، میتواند در سرنوشت این جنگ، تاثیر بگذارد.

 

4_ برندینگ سنگ بنای شرکتها:

اگر محصولی که برند باشد، به هر دلیلی آسیب ببیند، کمترین آسیب ها متوجه آن می شود و اگر محصولی که برند نیست آسیب ببیند، منجر به وشکستگی شرکت میشود. به عنوان مثال موبایل سری نوت 7 شرکت سامسونگ به دلیل نقص فنی، دچار سوختگی و آتش گرفتگی می شد ولی کمترین خسارت را به شرکت سامسونگ وارد کرد. در عوض خودرو پژو 405 ایران خودرو به دلیل نقص فنی دچار آتش سوزی می شد و سبب گردید که تا مدتها هیچ کس به هیچ محصولی از ایران خودرو اعتماد نکند و این شرکت با چالش فروش محصول مواجه شد.

نکته مهمتر زمانی مطرح می شود که بازار حالت رکود را تجربه کند. به عنوان مثال در سال 1395 عرضه نسبت به تقاضا در بازار ایران 5 به 1 بود یعنی به ازای هر 5 فروشنده یک خریدار، ولی این روند درسال 1401، 12 به 1 بود یعنی به ازای هر 12 فروشنده یک خریدار در بازار وجود دارد. خیلی از کسب و کارها از رونق افتادند و خیلی ها به دلیل عدم درآمد از بازار خارج شدند. این روند در همه کشورها صادق است ولی، شرکت هایی که برند باشند همیشه و در هر حالتی فروش خود را دارا هستند و کمترین آسیب ها را در دوران رکود تجربه می کنند .

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *