ثبت برند

ثبت برند در ۷ مرحله

ثبت برند

برند چیست؟

برند یک مفهوم بازاریابی و یک کانسپت کسب‌وکار است که به شناسایی بهتر و سریع‌تر یک سازمان، محصول و یا خدمات یک مجموعه کمک می‌کند. اغلب مردم برند را با سایر موارد مثل لوگو، شعار و یا سایر مشخصه‌های مشابه، اشتباه می‌گیرند. تمام این موارد جزو ابزار بازاریابی هستند که به شناخت هر چه بیشتر و بهتر برند کمک می‌کنند.

 

قوانین ثبت برند

1.امکان انتخاب اسامی عام و فاقد صفات خاص مثل «کتاب» برای محصولات فرهنگی یا «رنگ» برای محصولات هنری وجود ندارد؛
2.نمی‌توان از اسامی توصیفی مثل «شور» یا «خوشمزه» برای انواع برندهای غذایی کرد؛
3.انتخاب اسامی مشابه و نزدیک به سایر برندهای معروف در کشور به‌طرزی که باعث ایجاد سردرگمی و یا تقلب شود، ممنوع است؛
4.اسامی گمراه کننده نیز جزو ممنوعات بوده و برای مثال نمی‌توانید برای محصولات پلاستیکی عبارت‌های شیشه‌ای یا چوبی انتخاب کنید؛
5.عدم امکان انتخاب علائمی که در سایر زمینه‌ها ثبت شده و معروف هستند؛
6.اعداد به‌صورت لاتین یا فارسی و به‌تنهایی قابلیت ثبت ندارند؛
7.انتخاب اسامی مغایر با فرهنگ، عرف و قوانین جامعه به‌صورت کامل ممنوع است؛
8.عدم امکان انتخاب اسامی که با سایر برندهای ثبت شده در تعارض باشد؛
9.علائم حاوی مشخصات جغرافیایی نادرست نیز ممنوع است؛ برای مثال نمی‌توانید برای یک زعفران کشت شده در سایر بخش‌های ایران، نام قائنات را ثبت کنید.

 

مراحل ثبت برند

ثبت برند تجاری در ایران با گذراندن چند مرحله اصلی تکمیل خواهد شد. نکته مهم و اصلی این است که در حال حاضر مجموعه‌های زیادی انواع خدمات مشاوره برای ثبت برند را ارائه می‌دهند و در صورت نیاز می‌توانید از کمک آن‌ها بهره‌مند شوید، با کمی جست‌وجو تمام اطلاعات مورد نیاز را کسب خواهید کرد.

 

۱. استعلام برند

ابتدا حوزه فعالیت خود را بررسی کرده و از منحصر به‌فرد بودن نام انتخابی خود در آن زمینه اطمینان حاصل کنید. در زمان ثبت برند، اگر نام انتخابی شما مشابه نام برند دیگری باشد، آن نام رد خواهد شد. پس حتی پیش از ارسال تقاضا، تمام نام‌های احتمالی مشابه خود را نیز بررسی کنید. در طی ثبت برند، اگر نام پیشنهادی برند شما برای بار اول رد شود، در دفعه‌های بعد شانس بسیار کمی برای ثبت برند خود خواهید داشت و به عبارتی سابقه برندتان خراب خواهد شد.

 

۲. تهیه مدارک لازم

به‌صورت کلی امکان ثبت برند به ۲ شکل حقیقی و حقوقی وجود دارد و برای ثبت هر کدام باید مدارک خاصی را ارائه داد. اگر قصد ثبت برند شخص حقیقی را دارید، ارائه این مدارک الزامی است:

کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی و کد پستی ۱۰ رقمی؛
۱۵ عدد از تصویر علامت تجاری مورد نظر در ابعاد ۸×۸ و توضیح کامل در برگی جداگانه برای تشریح و ارائه مستند نام مورد نظر از فرهنگ لغت؛
کپی برابر اصل مجوز فعالیت مرتبط در زمینه کاری که قصد ثبت برند در آن را دارید؛
در صورت تمایل برای ثبت برند لاتین، کپی برابر اصل کارت بازرگانی؛
در صورت وکالت به وکیل برای ثبت برند، ارائه اصل وکالت‌نامه وکیل دادگستری.
تمام این موارد برای ثبت برند شخص حقیقی لازم خواهد بود. مدارک لازم برای ثبت برند شخص حقوقی نیز شامل این موارد است:

کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی تمام افراد صاحب امضا برای شخص حقوقی؛

تصویر اولین روزنامه رسمی شرکت و آگهی تاسیس، همراه با آخرین تغییرات هیئت مدیره درج شده در روزنامه؛
کپی برابر اصل مجوز فعالیت شخص حقوقی در زمینه کاری که قصد ثبت برند تجاری در آن را دارید؛
در صورت نیاز به ثبت برند لاتین، کپی برابر اصل کارت بازرگانی شخص حقوقی؛
در صورت وکالت به وکیل برای ثبت برند، ارائه اصل وکالت نامه وکیل دادگستری.

 

۳. ثبت نام در سامانه مرکز مالکیت معنوی

پس از تهیه مدارک مربوط به ثبت برند، باید در سامانه مرکز مالکیت معنوی ثبت نام کرده و یک اکانت کاربری بسازید. پس از ساخت حساب کاربری باید این اکانت را تایید کنید. برای تایید حساب کاربری خود، باید با همان برگه‌ای که سامانه پس از ثبت نام در اختیار شما قرار می‌دهد، به دفتر اسناد رسمی مراجعه نمایید. انجام این کار در تمام دفاتر رسمی سرتاسر ایران قابل انجام است و در آن‌جا باید گواهی امضای خود را دریافت کنید.

۴. تنظیم کامل و ثبت اظهارنامه برند

پس از انجام مراحل پیش و با داشتن مدارک لازم، باید از طریق سایت مرکز مالکیت معنوی وارد بخش ثبت اظهارنامه علامت تجاری شده و اطلاعات مورد نظر را تکمیل کنید. برای تکمیل این بخش باید تمام مدارک مورد نظر را ارائه داده و همراه با آن نمونه برند ۶×۶ سانتی‌متری را در سامانه بارگذاری کنید. پس از انجام تمام مراحل مورد نیاز و پرداخت هزینه، یک برگه به شما ارائه خواهد شد که باید آن را چاپ کنید.

 

۵. بررسی اظهارنامه برند در اداره علامت

اگر مدارک شما کامل بوده و نام خود را با دقت و پس از استعلام، انتخاب کرده باشید، این مرحله به‌سادگی انجام خواهد شد. در این مرحله اظهارنامه شما توسط کارشناسان و البته رئیس اداره علائم تجاری بررسی شده و در صورت کامل بودن مدارک و تایید آن، پیامک تایید ثبت علامت تجاری به شما ارسال خواهد شد.

 

۶. پرداخت هزینه

پس از تایید نام برند و تشکیل پرونده فیزیکی علامت تجاری، تقاضای شما برای ثبت این برند از سوی اداره مالکیت به روزنامه رسمی ارسال خواهد شد. این تقاضا باید ۲ بار در روزنامه چاپ شده و در صورت نبود هیچ اعتراضی به آن، برند به نام شما ثبت خواهد شد.

به همین خاطر در این مرحله شما باید هزینه روزنامه رسمی را برای اولین بار پرداخت کرده و در صورت نبود هیچ اعتراضی در طی ۳۰ روز، این تقاضا برای بار دوم ثبت شده و باید هزینه این مرحله را نیز بپردازید. پس از چاپ دوم و با حدودا یک هفته زمان، باید حق ثبت اقدامی تکمیل را نیز بپردازید.

 

۷. مراجعه نهایی به اداره علامت و دریافت سند

پس از انجام تمام این مراحل، برای دریافت سند برند خود باید با مدارک لازم یعنی دو نسخه روزنامه، یک نسخه از اظهارنامه علامت تجاری و ۱۵ نمونه برند مورد نظرتان را در ابعاد ۸×۸ به اداره مالکیت معنوی مراجعه کرده و با ارائه رسید، سند برند خود را تحویل بگیرید.

 

مدت زمان و هزینه ثبت برند

ثبت برند تجاری یکی از کارهای تخصصی و در واقع طولانی است و به همین خاطر تکمیل دقیق هر بخش اهمیت زیادی دارد. به‌صورت کلی پس از ارائه مدارک لازم، ۳ کارشناس و پس از آن‌ها رئیس اداره علامت تجاری باید برند شما را بررسی کرده و تنها در صورت تایید هر ۴ نفر، ثبت علامت تجاری شما امکان‌پذیر خواهد بود. با توجه به تراکم کاری و ارسال درخواست‌های بی‌شمار، این مدت زمان انتظار حداقل و در بهترین حالت ۲۰ روز الی یک ماه زمان لازم دارد.

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *