ثبت برند

گام با گام ثبت برند

چرا ثبت برند ؟

1- اگر با یک نام تجاری دارید فعالیت می کنید و هنوز آن را به نام خودتان ثبت نکرده اید ابتدا باید از آن استعلام بگیرید که ثبت شده است یا خیر؟در صورتی که این نام ثبت نشده باشد و شرایط لازم را که در ادامه گفته می شود داشته باشد، شما می توانید آن را ثبت کنید. حالا یا خودتان ثبت کنید یا به ما بسپارید.
اما اگر ثبت شده باشد بهتر از ابتدا با ما مشورت کنید اگر راهکاری نداشت، ادامه فعالیت با آن برند را متوقف کنید و نام تجاری جدیدی برای خود انتخاب کنید. به هر حال جلوی ضرر را از هرجا که بگیرید منفعت است.

 

مراحل ثبت برند

شما نیاز است که 4 گام اصلی و مهم را طی کنید:

مرحله 1 ) انتخاب نام برند و علامت تجاری: اولین گام شما در این ابتدای کار، انتخاب نام برند است که می خواهید با آن سالها فعالیت کنید و بین مشتریان و در بازار معروف شوید.

پس نامی را انتخاب کنید که اولا از نام هایی که محدودیت ثبت ندارند انتخاب کنید و دوم اینکه قبلا نباید ثبت شده باشد. نامهای که محدودیت دارند یا عام هستند یا خلاف قوانین اسلامی و عمومی هستند.

مرحله 2 ) جستجوی سوابق آن نام تجاری: شما قبل از انتخاب هر علامت تجاری باید بررسی کنید که آیا این برند قبلا ثبت شده است یا خیر؟ چنانچه یک نام یا یک علامت تجاری در حوزه فعالیت شما قبلا ثبت شده باشد یا دامنه آن را ثبت کرده باشند و وب سایتی یا حتی پیج اینستاگرام با آن نام فعالیت می کند بهتر است آن اسم را رها کنید چون احتمالا ثبت شده. این کار باعث می شود احتمال رد شدن برند شما در سامانه درصد بالایی کاهش یابد.

مرحله 3 ) تکمیل مدارک لازم: بعد از انتخاب نام ، باید مدارک لازم را که در پایین همین مطلب دقیق ذکر شده است تکمیل کنید.

مرحله 4 ) ثبت اظهارنامه درخواست در سامانه مالکیت معنوی: بعد از تکمیل مدارک لازم، باید در سامانه مرکز مالکیت معنوی ثبت نام نموده و جهت تایید حساب کاربری گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی دریافت نمایید.

 

هزینه ثبت برند در سال 1403 چقدر است؟

اگر شما تخصص ثبتی داشته باشید و بخواهید که پیگیری های مربوط به ثبت را، خودتان انجام دهید، هزینه هایی که برای ثبت باید بپردازید حدودا 2.5 میلیون تومان ( ثبت اولیه اظهارنامه در سایت + روزنامه رسمی نوبت اول + حق الثبت + روزنامه رسمی دوم ) است. این هزینه وقتی است که شما خودتان بدون هیچ وکیلی و بدون واگذاری کار به یک موسسه ثبتی خودتان انجام دهید.

 

مدت زمان ثبت علائم تجاری چقدر است؟

مدت زمان ثبت برند حدودا و در مناسبترین حالت 70 روز است، که 10 الی 30 روز بررسی اولیه پرونده طول می کشد و یک ماه هم نیاز است که آگهی تقاضای ثبت مورد نظر در روزنامه رسمی چاپ شود. لازم به ذکر است که برای دریافت گواهی ده ساله برند چند روز دیگر به 60 روز طی شده باید اضافه کنید.

 

مدارک لازم جهت ثبت برند

با توجه به برند شخصی یا شرکتی بودن متفاوت می باشد.

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری شخصی ( حقیقی )

تصویر مدارک شناسایی فرد متقاضی ( شناسنامه و کارت ملی)
گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی
ارائه مجوز فعالیت در حوزه مورد نظر (مانند جواز کسب برای خرده فروشی یا هر پروانه فعالیت معتبر )
کارت بازرگــــانی ( در صورتی که برند انگلیسی یا بی معنی باشد )

 

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری شرکتی ( حقوقی)

تصویر مدارک شناسایی مدیرعامل ( شناسنامه و کارت ملی)
ارائه آگهی
ثبت شرکت
( حوزه فعالیت برند باید در موضوع فعالیت شرکت قید شده باشد و همراه با یک مجوز فعالیت )
کارت بازرگـــانی ( در صورتی که برند لاتین باشد )
در صورتی که وکیل و نماینده رسمی شرکت، کار ثبت علامت تجاری را انجام می دهد، می بایست مدارک نماینده قانونی نیز تهیه و ارائه گردد.

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *