برند

شرایط و مراحل انتقال برند

برند

انتقال برند به چه معناست؟

انتقال علامت تجاری به معنای انتقال مالکیت، حقوق و همچنین منافع مالک، نسبت به برند ثبت شده به سایر اشخاص است. به عبارتی می توان گفت که در طی مراحل انتقال برند، مالک برند یا شخص انتقال دهنده، حقوق مالکانه‌اش را نسبت به برند به شخص دیگر یا انتقال گیرنده منتقل می‌کند.

 

تفاوت اجازه استفاده از برند و واگذاری برند

اجازه استفاده از برند توافقی بین صاحب برند و خواهان آن است که برای مدت زمان مشخصی انجام خواهد شد. برای اجازه استفاده از برند، در ابتدا باید توافقات اولیه جهت کسب اجازه‌ی برند صورت پذیرد و سپس در اداره ثبت شرکت‌ها بصورت رسمی به ثبت رسد.

اما در انتقال برند ابتدا برند ارزش‌گذاری شده و سپس عملیات نقل و انتقال علامت تجاری انجام خواهد شد. واگذاری علامت تجاری باید بصورت رسمی به ثبت رسد و صدور سند انتقال لازم است. مراجع ثبتی در زمان اجاره و یا انتقال یک برند آماده علاوه بر در نظر داشتن قوانین، کیفیت کالا‌ها و یا خدمات شرکتی را که قصد خریداری برند را دارد، مورد بررسی قرار می‌دهند. همچنین اداره ثبت شرکت‌ها می‌بایست مشخص کند که اجاره یا انتقال برند بصورت انحصاری بوده یا خیر.

 

شرایط نقل و انتقال برند

در صورت مهیا بودن شرایط نقل و انتقال برند می‌توان نحوه انتقال برند را بررسی نمود:

1.در صورتی می‌توان مراحل انتقال برند تجاری را آغاز کرد که برند موردنظر پیش از این به ثبت قانونی رسیده باشد.
2.در زمان نقل و انتقال برند می‌بایست نسبت به اعتبار علامت تجاری اطمینان حاصل کرد.
3.در صورتی که خریدار و فروشنده‌ی برند اشخاص حقوقی باشند، می‌بایست به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و مدارکی که هویت و حوزه فعالیتشان را مشخص کند، ارائه دهند.
4.پس از انتقال، طبقه و نوع کالا نباید تغییر نکند و باید به صورت قبل باقی بماند.

 

روش انتقال اجباری علامت تجاری

انتقال اجباری علامت تجاری در مواقعی انجام می شود که مالک برند به دلایلی مجبور به انتقال علامت تجاری است و چون در این حالت از واگذاری برند، دیگر از اختیار خبری نیست، آن را انتقال اجباری علامت تجاری گویند. برای مثال، با فوت مالک علامت تجاری، وراث مجبورند اسم برند را انتقال دهند که در این شرایط می‌بایست وراث با طی مراحل و ارائه‌ی مدارکی، برند را به شخص یا شرکتی جدید منتقل سازند.

 

مراحل نقل و انتقال برند

1.مراجعه طرفین به دفتر اسناد رسمی جهت تنظیم سند صلح برند
2.استعلام برای تایید سابقه‌ی برند از اداره مالکیت صنعتی توسط دفتر اسناد رسمی
3.امضا سند صلح توسط دو طرف در دفترخانه اسناد رسمی
4.همچنین، صاحب جدید برند جهت ثبت انتقال در دفتر ثبت اداره‌ی مالکیت صنعتی، باید به این اداره رجوع نموده و درخواست کتبی خود را همراه با اصل آخرین گواهینامه‌ی معتبر برند، سند انتقال علامت تجاری که به امضا صاحب پیشین و صاحب جدید رسیده باشد، رسید پرداخت هزینه‌ها و مدارک نماینده‌ی قانونی (درصورت وجود وکیل) تحویل اداره دهد.

 

مدارک لازم برای نقل و انتقال برند

1.شناسنامه و کارت ملی فروشنده برند
2.شناسنامه و کارت ملی خریدار برند
3.سند انتقال یا قرارداد تنظیم شده در دفترخانه اسناد رسمی پس از اخذ نامه‌های مرتبط با استعلام واگذاری برند
4.مجوز فعالیتهای مربوط به خریدار برند تجاری
5.شماره ثبت علامت تجاری، شماره‌ اظهارنامه و رمز پذیرش اینترنتی
6.گواهی انحصار وراثت (در صورت انتقال اجباری)

 

مندرجات ضروری اظهارنامه‌ی نقل و انتقال

-شماره ثبت علامت تجاری در ایران
-نام اقامتگاه و تابعیت مالک جدید
-نام و نشانی مالک
-وکالت‌نامه (در صورت انجام انتقال توسط وکیل)
-تصدیق برند در ایران
-در صورتی که واگذاری برند در خارج ثبت شده باشد، برای آن که در ایران قانونی باشد، رونوشت تایید شده‌ی اداره‌ی ثبت برند خارجی کافیست.

 

هزینه انتقال برند

برای نقل و انتقال برند به مانند دیگر امور اداری و ثبتی پرداخت هزینه‌‌ها به مراجع ذی‌ربط ضروری است، لذا بدون پرداخت هزینه‌ها امکان انتقال برند به‌صورت رسمی وجود نخواهد داشت. برای واگذاری برند باید هزینه‌های دفترخانه اسناد رسمی، روزنامه رسمی به همراه تغییرات در سند و همچنین هزینه‌های تغییرات در اطلاعات سازمان ثبت را در نظر داشته باشید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *