برند

ثبت برند مواد غذایی

برند مواد غذایی

ثبت برند مواد غذایی

از گذشته تا به اکنون همیشه و همواره غذا به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای انسان شناخته شده است و همواره جزو مهم‌ترین مسائل بشر بوده است. همین موضوع سبب شده تا صنایع غذایی نقش بسیار بسیار مهمی را در جایگاه و دنیای امروزی داشته باشند چرا که این یک نیاز اساسی است.به همین دلیل، از آن جایی که این یک نیاز اساسی بوده و هیچ وقت دچار کاهش یا مشکل از جهت مشتری نخواهد شد، بسیاری از افراد به این حوزه برای فعالیت شغلی می‌پردازند و اقدام به ثبت برند مواد غذایی می‌کنند.

 

شرایط ثبت برند مواد غذایی

به طور کلی برای این که شما بتوانید ثبت برند انجام دهید نیاز است تا یک سری شرایط را داشته باشید و در صورتی که این شرایط را نداشته باشید، نخواهید توانست اقدام به ثبت برند مواد غذایی کنید.یکی از مهم‌ترین این شرایط داشتن مجوزهای لازم از سوی سازمان‌های مربوطه است که در ادامه با بخشی از آن‌ها به طور خلاصه آشنا خواهید شد.

همان طور که می‌دانید مواد غذایی در سلامت جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، نقش بسزایی دارد؛ همین موضوع سبب شده تا نیاز باشد تمامی مواد غذایی به وسیله وزارت بهداشت و معاونت غذا و داروی این وزارت خانه مورد تایید قرار گیرد. همچنین لازم به ذکر است که اگر غذای تولیدی در دسته‌ی مواد و محصولات کشاورزی قرار بگیرد، شما می‌توانید به جهت گرفتن تابیده برای مواد غذایی آن را به اداره جهاد کشاورزی هم ببرید و از آن جا مواد غذایی شما به تایید برسد.

 

نحوه ثبت برند تجاری مواد غذایی

پیش از آن که به طور تخصصی به این بپردازیم که نحوه‌ی ثبت برند مواد غذایی به چه صورت است بهتر است به این سؤال عمومی پاسخ دهیم که اصلا چرا باید نام تجاری خود را ثبت کنیم و اصلاً لزوم انجام این کار چیست؟ در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت در صورتی که شما کسب و کاری در زمینه‌ی تولید مواد غذایی داشته باشی، این که به نام خود را ثبت کنید باعث می‌شود تا کسب و کار شما دیده شود و بتوانید در کنار رقیبان حوزه‌ی کاری خود دیده شوید و وجه تمایز تان به نام خودتان در میان مردم دیده و شنیده شود. لازم به ذکر است که تمامی رقیبان شما در حوزه‌ی مواد غذایی از تمامی تکنیک‌های بازاریابی در حال حاضر استفاده می‌کنند که همه‌ی این‌ها نیازمند داشتن برندی قدرتمند و ثبت شده است.

 

مدارک مورد نیاز ثبت برند خوراکی

لازم به ذکر است، همان طور که شما برای هر کاری که به صورت اداری است و مربوط به ثبت کاری می‌شود، نیاز است تا یک سری مدارک را به آن‌ها تحویل دهید، ثبت برند خوراکی از این قاعده مستثنی نیست و همانند آن‌ها نیاز به یک سری مدارک برای ارائه دارد. البته باید بدانید که برای ثبت برند مواد غذایی مدارک مورد نیاز برای افراد حقیقی و حقوقی متفاوت است که ما مدارک هر دو گروه را برایتان آورده‌ایم.

 

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

1.کپی از آگهی تاسیس. تغییرات انجام شده مانند تغییر در آدرس، نام، سمت افراد و همچنین آگهی روزنامه رسمی مربوط به تاسیس شرکت باید ارائه شود.
2.کپی از پروانه بهره‌برداری و جواز تاسیس (برای برند های فارسی در صورت نداشتن کارت بازرگانی)
3.مهر مربوط به شرکت
4.کپی از کارت بازرگانی که به نام شرکت یا مدیر آن است. (فقط برای برند های لاتین الزامی است)
5.یک نمونه از علامت برند که تقاضای ثبت آن را دارید، در ابعاد 10*10
6.کپی شناسنامه و نیز کارت ملی برای مدیرعامل

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

1.کپی از شناسنامه و نیز کارت ملی برای فرد متقاضی
2.ارائه وکالت‌نامه از طرف وکیل (در صورتی که وکیل شما قرار است به جای خودتان، مراحل لازم را طی کند.)
3.کپی از مجوزهای فعالیت مانند جواز کسب یا …
4.کپی کارت بازرگانی که به نام متقاضی است.
5.یک نمونه از علامتی که تقاضای ثبت آن را دارید، در ابعاد 10*10

 

مراحل ثبت برند مواد غذایی

همان طور که می‌دانید برای ثبت برند هر چیزی و فعالیت در آن حوزه نیاز است تا یک سری مراحل را در این پروسه طی کنید و پس از آن شما می‌توانید به ثبت برند مواد غذایی خود بپردازید.

 

1. انتخاب نام و استعلام

در مرحله‌ی اول برای ثبت برند مواد غذایی نیاز است تا نام برندی که قرار است برای کسب و کار خود انتخاب کنید را استعلام بگیرید؛ زیرا اگر نامی که برای برند خود انتخاب کردید، قبلاً توسط فرد یا سازمان دیگری مورد استفاده قرار گرفته باشد، شما نمی‌توانید از نام آن برند برای خود به جهت ثبت برند خوراکی خود استفاده کنید. همان طور که احتمالاً تا به الان متوجه شده‌اید، دلیل انجام این کار حمایت از برندهایی است که به ثبت رسیده است و در صورتی که کسی در آینده بخواهد از نام برند ثبت شده شما هم استفاده کند، قطعاً اجازه به آن‌ها داده نمی‌شود.در صورتی که نام انتخابی برای ثبت برند مورد تایید بود حال شما باید به وب‌سایت سامانه اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید.

 

2. دریافت تاییدیه نام

مرحله بعدی برای ثبت برند مواد غذایی این است که پس از 2 مرحله‌ی قبل در سامانه ممکن است پرونده شما دچار 3 حالت شود که این سه حالت عبارت‌اند از: اخطار نقص، در پرونده و یا آگهی نوبت اول. در صورتی که پرونده شما رد شود، یعنی نمی‌توانید ادامه مسیر را طی کنید و بایستی ابتدا به رفع مشکل بپردازید و دوباره این پروسه را تکرار کنید، اما در صورتی که سامانه به شما آگهی نوبت اول را داده باشد؛ یعنی تمامی مراحل را تا به این جا به درستی انجام داده‌اید و می‌توانید ادامه مراحل را انجام دهید و مدارک لازم را ارائه دهید.

 

3. انتشار آگهی نوبت اول در روزنامه رسمی

بعد از این که سامانه به شما آگهی نوبت اول را داد، باید به انتشار این آگهی بپردازید و لازم به ذکر است که پس از منتشر کردن آگهی نوبت اول، باید مدارک خود را به صورت فیزیکی برای اداره مالکیت معنوی ارسال کنید. همچنین لازم است بدانید که در این مرحله نیاز است هزینه‌هایی را هم بپردازید که این هزینه‌ها بابت هزینه‌ی روزنامه رسمی اول و همچنین حق‌الثبت است.

 

4. انتشار نهایی در روزنامه رسمی

پس از این که مراحل بالا را انجام دادید و در صورت چاپ آگهی در روزنامه رسمی بازهم کسی نسبت به نام برند انتخابی شما اعتراضی نداشت، می‌توانید برای چاپ آگهی نهایی اقدام کنید و پس از انجام این کار می‌توانید اقدام به دریافت سند قطعی برند خود کنید و به ثبت برند خوراکی اقدام کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *