برند

تاریخچه برند ورساچه

تاسیس برند

جیانی ورساچه در سال 1978 برند ورساچه (Versace) را تاسیس کرد و نام آن را جیانی ورساچه دونا (Gianni Versace Donna) نهاده بود.ورساچه در دوم دسامبر 1946 و در شهر رجیو کالابریا در ایتالیا متولد شد. جیانی در همان شهر رجیو کالابریا بزرگ شد و سال‌های ابتدایی زندگی خود را در کنار مادرش که صاحب یک خیاطی محلی بود، گذراند. احتمالا در همین سال‌ها جیانی عاشق دنیای مد شد. اولین لباس خود را در سن نه سالگی دوخت (یک لباس آبی رنگ تک شانه) که در حدود 40 سال بعد پرنسس دایانا نسخه به روزشده‌تری از آن را بر تن کرد.

 

لوگو ورساچه- مدوسا

جیانی لوگو برند خود را از آثار هنری یونان باستان الهام گرفته است و امیدوار بود تا مردم پس از دیدن لوگو آن به شدت عاشق برندش شوند. جیانی در ساخت لوگو خود از سر مدوسا (Medusa) استفاده کرده است. او احتمالا تصور می‌کرد که لباس‌های او همان احساس جذابیت مهلکی را بر بیننده برانگیخته خواهد کرد که صورت بسیار زیبا مدوسا با بیننده‌های خود کرده بود.داستان مدوسا بیان کننده روایتی کهن به عنوان هشداری در برابر شهوت و پوچی می‌باشد. مدوسا پس از اغوای پوزیدون، توسط آتن مجازات شد و چنان به شخصی کینه توز تبدیل گشت که مردها فقط با نگاه کردن به او، تبدیل به سنگ می‌شدند.

 

تاثیر سلبریتی‌ها در تبدیل شدن به یک ابر برند

جیانی ورساچه دوست‌های بسیار معروف و تاثیرگذاری را در کنار خود می‌دید. او با چندین ستاره مطرح صنعت موسقی از جمله التون جان، اریک کلپتون، نائومی کمپبل، شر، مدونا، اعضای Duran Duran و بسیاری دیگر از ستاره‌های مطرح آن زمان دوست صمیمی بود. زمانی که این دوستان بسیار معروف جیانی در فوتوشات‌ها و عکاسی‌های حرفه‌ای خود و همچنین در هنگام حضور در مراسم‌های مطرح مختلف شروع به پوشیدن لباس‌های این برند کردند، توجه مردم به برند ورساچه جلب شد.

جیانی ورساچه به عنوان یکی از اولین طراحان دنیای مد شناخته می‌شود که توانست صنعت موسقی را به صنعت مد پیوند دهد، و همین امر توانست مزایای بی شماری را برای برند او به ارمغان بیاورد. مردم پی‌گیر این برند شدند و طرفداران مایل بودند همان لباسی را بر تن کنند که شر آن را به تن کرده بود یا از همان کمربندی استفاده کنند که بر تن التون جان دیده شده بود. استفاده سلبریتی‌ها از محصولات این برند به معنی سرازیر شدن سیلی از مشتریان جدید به سمت برند ورساچه تلقی می‌شد.

 

گسترش برند ورساچه

محبوبیت سریع برند ورساچه این اجازه را به جیانی داد تا در سال 1981 در سایر محصولات مانند عطرها، برند خود را گسترش دهد. این برند چندین مجوز و قرار داد برای محصولات جدید خود در حوزه سبک زندگی، خانه، اکسسوری، عینک آفتابی، گردن بند، ساعت، یک مجموعه فرش، یک سری ظروف چینی چاپ شده با الگوها و طرح‌های نمادین مد دریافت کرد و شروع به توسعه دادن برند خود در این زمینه‌ها کرد.
در 15 جولای سال 1997، در زمانی که جیانی ورساچه تنها 51 سال سن داشت در خارج از عمارت خود در میامی مورد اصابت گلوله قرار گرفت. هنوز دلیل این قتل اعلام نشده است.

 

دوناتلا ورساچه

پس از مرگ جیانی خواهر او دوناتلا ورساچه (Donatella Versace) به عنوان مدیر خلاق مسئولیت برند را بر عهده گرفت. در آن زمان برند ورساچه در اوج خود بود و رقیبی آنچنانی برای محصولات فوق لاکچری آن در بازار وجود نداشت. دوناتلا نیز تحصیلات مرتبطی در رابطه با طراحی لباس و مد نداشت، اما او نیز همانند برادرش از همان ابتدا به دنیای مد وارد شد و از دهه 70 میلادی در کنار برادر خود شروع به کار کرده و تجارب ارزشمندی را کسب کرده بود.

قبل از مرگ دلخراش جیانی، دوناتلا فهمیده بود که برادرش مبتلا به سرطان شده است و جیانی خواهر خود را متقاعد کرده بود که در آینده نقش پر رنگ‌تری را در برند ایفا کند. البته دوناتلا از ابتدا در ساخت برند نقش داشت و در تصویر برداری‌ها نقش مشاور را داشت و برنامه ریزی مهمانی‌های برند، کمپین‌ها و برخی از طراحی‌ها را هم او انجام داده بود. دوناتلا همچنان مدیر خلاق شرکت است و در طی این سال‌ها هویت برند را دست نخورده نگه داشته است. دوناتلا به خوبی اهمیت این موضوع را درک کرده است که استایل تولیدات برند همچنان باید قابل تشخیص باشند، به همین دلیل بسیاری از لباس‌های سلبریبی‌ها مانند جنیفر لوپز را خود او طراحی کرده است.

 

فروش برند ورساچه به گروه مایکل کروس

در سال 2018 دوناتلا برند ورساچه را به گروه مایکل کروس که در زمینه مد و فشن فعالیت می‌کند و در سال 1981 تاسیس شد فروخت. ارزش این معامله چیزی بیش از 2 میلیارد دلار گزارش شده است. البته بعد از این انتقال دوناتلا بر منسب مدیر خلاق برند باقی ماند. گروه مایکل کروس تصمیم گرفت که تمرکز این برند را بر روی آسیا بگذارد. به نظر کارشناسان این شرکت کشورهای آسیایی پتانسیل بالایی برای خرید محصولات این برند را دارا می‌باشند.

 

وضعیت فعلی برند

همانطور که می‌دانیم ورساچه از ابتدای کار با چهره‌های مشهوری مانند مدونا، پرنسس دایانا، التون جان، تینا ترنر و حتی میشل اوباما که در آخرین شام رسمی خود از لباس برند ورساچه استفاده کرده بود، در تعامل بوده است. امروزه بیش از 130 بوتیک ورساچه در سراسر دنیا مشغول به فعالیت هستند که اکثر آن‌ها عملکرد عالی داشته‌اند و به عنوان میراث برند و نمادی در دنیای صنعت مد شناخته می‌شوند. اخیرا شعبه‌هایی از این برند در دبی، پکن، جده، رم و بمبئی نیز احداث شده است.

در کمتر از یک دهه برند ورساچه توانست از یک بوتیک کوچک در میلان به یک برند نمادین با اررش 800 میلیون دلار تبدیل شود و در سراسر دنیا به محبوبیت برسد. این موضوع چیزی بیش از یک شگفتی محسوب می‌شود و این برند می‌تواند حسادت هر طراح مد و فشنی را در دنیا درآورد.

 

 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *