برند

برندینگ به زبان ساده

برندینگ

برندینگ (Branding) یا برندسازی چیست؟

برندسازی یا برندینگ (Branding)، بحث داغی که در همه‌ی جلسه‌های کاری و کافی شاپ‌ها و پارکینگ‌های شرکت‌های مختلف و هر جای دیگر…، توسط مدیران هر مجموعه‌ای تا دلتان بخواهید شنیده می‌شود که خیلی مهم است و باید به آن توجه کنیم و بودجه خرج کنیم و…در کشور ما هم صحبت از برندسازی و برندینگ و مشاوره آن کم نیست. به قول یکی از دوستان: “یکی بود یکی نبود، یه کشوری بود که مشاورای برندینگش از برنداش بیشتر بودن…!”

در ابتدای این مقاله خود را لازم به ذکر این نکته می دانیم که مفهوم برندسازی با برندینگ از لحاظ علمی و اجرایی تفاوت دارد، که به اشتباه به جای همدیگر نیز استفاده می شود، فرآیند برندسازی بیشتر متمرکز روی ایجاد و افزایش سطح آگاهی برند می باشد و بواسطه برنامه های ترویجی و تبلیغاتی به ثمر مینشیند و طراحی هویت برند بخش اساسی این فرآیند محسوب می شود.

 

از کجا شروع کنیم؟

برای ایجاد برند، ۸ ابزار در اختیار مدیران بازاریابی قرار دارد تا از طریق آن با مشتریان ارتباط برقرار کرده و یک برند قوی در بازار بسازند:

تبلیغات
روابط عمومی
پیشبرد فروش
بازاریابی مستقیم
فروش شخصی
بسته بندی
رویدادها و اسپانسرینگ
خدمات مشتری

انواع برندسازی یا برندینگ (Branding):

تاکنون دسته بندی های مختلفی از انواع برندسازی توسط اساتید این حوزه ارائه شده است و اگر بخواهیم برجسته ترین نوع این دسته بندی ها را برشماریم به شرح زیر است:

1.برندسازی مشارکتی یا Co-Branding: مشارکت با برندی دیگر جهت دست­یابی به هدف
2.برندسازی دیجیتال: وب سایت، رسانه­ های اجتماعی، بهینه سازی موتور جستجو، استفاده از وب برای تجارت
3.برندسازی شخصی یا Personal Branding: روش­ هر فرد برای ایجاد اعتبار و شهرت برای خودش
4.برندسازی علّی: برندتان را با یک نیت خیر خواهانه همسو کنید؛ یا مسئولیت اجتماعی شرکت
5.برندسازی کشوری: تلاش برای جذب توریست و کسب و کار

اصول اولیه برندینگ چیست؟

تمام تحقیقاتی که شما برای تمام جزئیات برندسازی خود می کنید اصول اولیه برندینگ را شکل می دهد. حتی آشنایی با تأثیر رنگ ها بر مخاطب باید برای شما مهم باشد. کلام شما و عمل شما باید به اندازه ی لوگوی شرکتتان زیبا باشد.

 

چگونه نام برند را انتخاب کنیم؟

انتخاب نام برند یکی از مهم ترین اقدامات برندینگ است. توجه به خاص بودن و در عین حال قابل پذیرش عموم بودن، خلاقیت، در بر داشتن ویژگی های شرکتتان و غیره همه و همه از نکته های قابل توجه برای نام برند هستند.

 

آیا یک برندینگ خوب هزینه و زمان زیادی می خواهد؟

هزینه و زمان لازمه ی هر کاری است که می خواهید به ثمر بنشیند اما این دو به تنهایی کافی نیستند. مداومت و شروع درست و استراتژی مناسب برای برند هم باید مد نظرتان باشد .

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *