برند, فروش برند

انواع برند کدامند؟

تعریف برند چیست؟

اصطلاح برند تکیه بر مفاهیم کسب‌وکار و بازاریابی اشاره دارد که به افراد کمک می کند تا شرکت، محصول یا فرد خاصی را بطور خاص شناسایی کنند. برندها یک مفهوم ناملموس هستند، به این معنی که شما نمی توانید آنها را لمس کنید یا نمونه عینی از آنها را ببینید. به همین منوال، آنها برداشت مردم از شرکت ها، محصولات یا افراد را شکل می‌دهند و به درک بهتر افراد نسبت ارزش ارائه شده کمک می کنند. برندها معمولاً از نشانگرهای شناسایی برای کمک به ایجاد هویت برند در بازار استفاده می کنند. آنها ارزش زیادی برای شرکت یا فرد ایجاد می کنند و به آنها مزیت رقابتی می دهند تا نسبت به سایر رقبا در همان صنعت متمایز شوند. به این ترتیب، بسیاری از کسب و کارها با ثبت علائم تجاری به دنبال حمایت قانونی برای برندهای خود هستند تا افراد سودجو از وجه تمایز آنها استفاده نکند.

 

مفهوم برند چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، برند یک دارایی نامشهود است که به افراد کمک می کند یک شرکت خاص و محصولات آن را در بازار شناسایی کنند. این امر به ویژه زمانی صادق است که شرکت‌ها باید خود را از سایرینی که محصولات مشابه در بازار ارائه می‌کنند، از جمله برندهای عمومی، متمایز نمایند. وایتکس یک نام تجاری رایج از محلول سفیدکننده است که این شرکت نوانسته از آن برای متمایز کردن خود از سایر محصولات مشابه و موجود در فروشگاه ها استفاده نماید. این امر به عنوان ارزش ویژه برند شناخته می شود.

 

ارزش برند مهمترین دارایی شرکت

برند یکی از با ارزش ترین و مهم ترین دارایی‌های شرکت است که باید بدان توجه ویژه داشت. در واقع، بسیاری از شرکت‌ها اغلب با نام تجاری‌شان خطاب می شوند، به این معنی که در اغلب موارد، برندها رکن جدایی ناپذیری از کسب و کار هستند و در بعضی موارد آنقدر با شرکت یا کسب و کار عجین می شوند که یک مفهوم مشترک را شکل می دهند. کوکاکولا یک مثال عالی برای این موضوع است؛ بطوریکه در آن برند نوشابه‌ای محبوب مترادف با نام خود شرکت شد. این بدان معنی است که برند مورد نظر، ارزش پولی فوق العاده بالایی دارد که هم بر قیمت نهایی تأثیر می گذارد و هم برای شرکت های سهامی، ارزش سهام سهامداران ترا افزایش می دهد.

 

انواع برند کدامند؟

نوع برند مورد استفاده بستگی به نهاد خاصی دارد که از آن استفاده می کند. در زیر برخی از رایج ترین انواع برندها آمده است:

1.برند شرکتی (Corporate Brands):

برندسازی شرکتی مسیری جالب برای بازاریابی شرکت‌هاست تا بواسطه آن بتوانند در مقابل رقبا برتری یابند و مشتری تمایز انها را بهتر تشخیص دهد. برندسازی شرکتی یک سری تصمیمات مهم مانند قیمت گذاری، ماموریت، بازار هدف و تعیین ارزش را شامل می شود که همگی در راستای برندسازی شرکتی است.

2.برند شخصی (Corporate Brands):

همانطور که در بالا ذکر شد، در دنیای امروز برندسازی فقط مختص شرکت ها نیست. مردمی که از ابزارهایی مانند رسانه های اجتماعی برای ساختن و ترویج ویژگی های شخصیتی خود استفاده می کنند نیز برندسازی را دستور کار خود قرار داده اند و سعی دارند تا هرچه بهتر خود نسبت به رقبا متمایز کنند. در نتیجه آنها با برندسازی شخصی می توانند نام خود را در بین مخاطبان و مارکتی که در آن فعالیت می کنند، قدرتمند سازند و ارزش برند خود را تقویت نمایند. این فرایند شامل پست‌های منظم در رسانه‌های اجتماعی، اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوها، و برگزاری جلسات تخصصی و دورهمی است.

3.برند محصول (Product Brands):

این نوع برندینگ که به تجاری سازی نام کالا و برندسازی تجاری نیز معروف است، شامل اقدامات بازاریابی برای برند کردن یک محصول خاص است. برندسازی یک محصول مستلزم تحقیقات بازار و انتخاب بازار هدف مناسب است و همچنین انجام اقدامات مناسب برای ترویج محصول و جایگاه یابی محصول در بازار است.

4.برند خدمات (Service Brands):

این نوع برندسازی صرفا برای خدمات کاربرد دارد، و اغلب نیاز به خلاقیت دارد، زیرا شما نمی‌توانید خدمات را به صورت فیزیکی نشان دهید. به نحوی که قبل از خرید خدمات، مشتری خیلی سخت می تواند کیفیت خدمات شما اندازه بگیرد و مورد سنجش قرار دهد.

 

نحوه ایجاد برند چگونه است؟

هنگامی که یک شرکت تصمیم می گیرد برند خود را به عنوان تصویر عمومی به تصویر بکشد، ابتدا باید هویت برند خود را مشخص کند و باید بطور واضح بیان نماید که چگونه می خواهد در ذهن مخاطب جایگاه بدست آورد و مردم چطور او را در ذهن به تصویر بکشند. به عنوان مثال، لوگوی شرکتها اغلب حاوی پیام، شعار یا محصول شرکت است. هدف از این موارد آنست که شرکت، برند خود را برای مصرف کننده به یاد ماندنی و جذاب نماید.

این شرکت معمولاً از یک فرد یا تیم طراحی مشاوره می گیرد ویا از نرم افزار طراحی لوگو کمک می گیرد تا ایده هایی برای جنبه های بصری برند، مانند لوگو، نشان یا نماد به او ارائه کنند. یک برند موفق پیام یا احساسی را که شرکت می‌خواهدبه بازار منتقل نماید را به خوبی نمایش میی دهد و ارکان آن را به تصویر می‌کشد. این منجر به آگاهی از برند یا شناخت وجود برند و آنچه ارائه می دهد می شود. از سوی دیگر، نام تجاری ناکارآمد اغلب ناشی از عدم ارتباط است.

 

مزایای برند و برندسازی چیست؟

ایجاد یک برند خاص مزایای متعددی دارد، چه برای یک شرکت چه برای یک فرد. برندسازی موفق منجر به آورده های بسیاری می شود که درآمد مستقیم و غیر مستقیم را افزایش می دهد. اما مزایای برند چطور و چه زمانی حاصل می شوند؟ شرکتی که بتواند پیام خود را به درستی به بازار منتقل کند، می تواند احساسات توده ای از مشتریان برانگیزد و یک تعلق خاطر بین برند خودش و مخاطبانش ایجاد نماید. این مشتریان روابط منحصر به فردی با این شرکت ها ایجاد می کنند و متعاقبا شرکت این فرصت را خواهد داشت تا برروی وفادارسازی مشتریان خود سرمایه گذاری نماید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *